Reisverslag Bonaire mei 2023

Reisverslag Bonaire – mei 2023/ zonvakantiebonaire.nl

Schildpad Bonaire

Dag 1: Aankomst op Bonaire

Vandaag zijn we eindelijk aangekomen op het prachtige eiland Bonaire! Zodra we uit het vliegtuig stappen, komt de warmte ons tegemoet. Het ophalen van onze huurauto op het vliegveld verloopt soepel en al snel zijn wijl onderweg naar ons appartement in Kralendijk. Hoewel ik mezelf goed had voorbereid en de locatie via Google had bekeken, ben ik toch nog verrast hoe leuk het appartementencomplex eruit ziet. Het bestaat uit leuke gekleurde huisjes en het ligt direct aan de kust.

Na het inchecken hebben we ons snel omgekleed om te ontspannen en te acclimatiseren bij het zwembad. Aangezien we allebei erg moe zijn, besluiten we snel wat eten te kopen bij de lokale supermarkt. Na het eten zitten we nog even op ons terras om daarna snel ons bed in te duiken. Het was een lange dag.

Dag 2: Snorkelen en offroad autoroute

Vandaag beginnen we onze dag vroeg met een uitstapje naar de prachtige snorkelplekken Karpata en Candyland. Na een mooie rit langs de kust zien we op een gele steen de tekst “Karpata” staan. Snel halen we onze snorkelspullen uit de auto en springen we het water in. Zodra we ons hoofd onder water steken, zien we vele koralen en kleurrijke vissen. Na even in de zon te hebben gelegen (op dood koraal, waar de stranden vol van liggen), gaan we richting Candyland. Het is een van de achterste duikplekken en ik denk dat ik het een van de mooiste plekken vind als ik terugkijk op de reis. Het koraal is hier nog niet aangetast waardoor het hier vol leven zit.

Wij eten tussen de middag snel een broodje en besluiten daarna wat rond te rijden. Langs de weg zien we een bord met de autoroute “Bara di Karta”. Op het bord hangt een soort brievenbus met een kaart erin. De offroad autoroute Bara di Karta biedt ons de mogelijkheid om de ongerepte, ruige schoonheid van het binnenland van Bonaire te verkennen. We rijden over hobbelige paden en langs prachtige uitzichtpunten. Terwijl we over de kronkelende wegen rijden, worden we omringd door een landschap met vele cactussen.

Na een heerlijke dag keren we terug naar het appartement. We maken ons snel klaar om in Kralendijk iets te gaan eten. Na het eten maken we nog een korte wandeling naar de haven en halen onderweg een ijsje. Bedtijd 😉

Dag 3: Proefduiken en eerste duik bij Something Special

Vandaag wordt een spannende dag! Ik heb mijn allereerste duikles. De eerste les begint in het zwembad van ons appartement. Na wat gepruts krijg ik al snel het ademen onder water onder controle. Aangezien Sandra al vaak heeft gedoken, doe ik deze eerste kennismaking met duiken alleen.

Duiken Bonaire

Nadat ik mijn beginners les heb afgerond, gaan we naar de duikplek Something Special. Deze duikplek ligt direct tegenover ons appartement, wat erg handig is. Ik heb al veel gesnorkeld in mijn leven, maar duiken is echt geweldig om te doen. Het hoogtepunt van de duik was een adelaarsrog die elegant langs ons door het water zweefde. Wat een prachtige vis! Something Special was een schitterende duikplek, maar kan niet tippen aan de duikplekken van gisteren. Na 40 minuten komen we weer boven water. We spoelen snel al onze spullen af voordat we bij het zwembad gaan zitten met een drankje.

’s Avonds besluiten we de dag af te sluiten bij een strandtent die we eerder zijn tegengekomen. We gaan naar Ocean Oasis Beach Club, een prachtige locatie aan het strand. Ik bestel een visgerecht en Sandra kiest voor een kipgerecht. Het eten is heerlijk. Na het eten begeven we ons nog even op de dansvloer met een drankje erbij. Het is een feestelijke en gezellige avond.

Strandtend Bonaire

Dag 4: Een rustig dagje

Vandaag besluiten we een ontspannen dag te nemen en te genieten van het prachtige strand Te Amo Beach. Naast het strand staat een omgebouwde schoolbus als foodtruck. Ik raad de hamburgers daar zeker aan! Het snorkelen op Te Amo Beach valt een beetje tegen, maar het is een heerlijke plek om een dagje aan het strand door te brengen.

’s Avonds gaan we naar Karels Beach Bar om een hapje te eten. Dit restaurant is een populaire plek aan de kust waar je goed kunt eten. Het restaurant is gebouwd op het water en heeft onderwaterverlichting, zodat je de vissen goed kunt zien. Het is een leuke plek om eens te dineren.

Dag 5: Sorobon, het paradijs voor strandliefhebbers

Vandaag brengen we de dag door op Sorobon, een adembenemend strand aan de oostkant van Bonaire. Het turquoise water en het zachte witte zand creëren een idyllische setting. We huren strandbedjes en genieten gewoon van de rust om ons heen. Tussendoor nemen we verfrissende duiken in de kalme zee. We gaan ook snorkelen, wat zeker aan te bevelen is. Het enige nadeel is dat je behoorlijk ver moet lopen voordat je bij het rif bent. Tegen het einde van de middag rijden we weer terug naar Kralendijk. Onderweg doen we boodschappen bij een grote supermarkt voor het avondeten en de volgende dag. Vooral water slaan we in, want morgen gaan we naar Washington Slagbaai National Park!

Sorobon beach Bonaire

Dag 6: Wandelen in Washington Slagbaai National Park

Vandaag staat Washington Slagbaai National Park op het programma. We vertrekken vroeg naar het park, zodat we er bij de opening zijn. Na een stukje rijden parkeren we de auto bij het beginpunt van de wandeling naar het hoogste punt van het eiland. Het is een leuke en pittige wandeling met prachtige uitzichten over het park. Onderweg zien we verschillende soorten vogels. De klim is uitdagend, maar het uitzicht maakt het de moeite waard. De rest van de dag verkennen we verschillende delen van het park, met als hoogtepunt Boca Slagbaai, een strand met enkele koloniale gebouwen. We wandelen hier wat rond en nemen nog even een duik voordat we het park verlaten.

Boca Slagbaai

Dag 7: Wandelen bij Red Hill en mangrove

Vandaag trekken we onze wandelschoenen aan en rijden we naar de wandelroute bij Red Hill, een prachtige wandeling aan de oostkust van Bonaire. Langs deze route staat de langste boom van Bonaire en kom je langs een lagune waar de ruige zee tegen de rotswand slaat. Onderweg komen we ook veel ezels tegen. Jammer genoeg zijn ze wat schuw, maar wel nieuwsgierig.

Ezel Bonaire

Na de wandeling vervolgen we onze weg naar Lac Bay (of Lac Cai). Ook hier staat een wandeling op het programma. Lac Bay bestaat uit een lagune met een strand en mangroven eromheen. De wandeling langs de mangroven is prachtig. We horen en zien veel vogels, en het lijkt een heel ander landschap dan wat we eerder op Bonaire hebben gezien. Na de wandeling besluiten we nog even een drankje te doen bij Sorobon.

Red Hill

In de middag gaan we snorkelen bij de Zoutpier. Zodra we onder water gaan, spotten we meteen de eerste schildpadden. We zwemmen verder langs de houten palen van de pier. De palen zorgen voor een bijzonder schouwspel onder water en er is veel vis te zien in de schaduwplekken. Ik begrijp wel waarom dit een beroemde snorkel- en duikplek is.

’s Avonds steken we de barbecue aan die we kunnen gebruiken bij het appartement. Na het eten is het tijd om onze koffers te pakken, want morgen vertrekken we alweer naar huis.

Dag 8: Nog even genieten en afscheid nemen

De laatste paar uur op Bonaire zijn aangebroken en we blijven nog even bij het zwembad. In de middag rijden we weer richting het vliegveld. Bonaire heeft ons hart gestolen!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *